Käytä kalenterikoukkuja vain tositarkoituksella

Kesäkuun viimeisenä vietettiin kansainvälistä sosiaalisen median päivää. Firma jos toinenkin toivotti minunkin uutisvirrassani hyvää sosiaalisen median päivää. Oikeasti, ettekö muuta keksineet?

IMG_0152

Tein aiemmin vuosia yhteistyötä saksalaisen viestintätoimiston kanssa, jonka konsultit olivat mestareita hyödyntämään mitä erinäisempiä kalenterikoukkuja yhteisen asiakkaamme viestinnässä. Täysin itsestäänselvien päivien kuten äitienpäivän ja isänpäivän lisäksi maailma on pullollaan mitä erinäisempiä erityispäiviä.

Kansainvälisellä pyyhepäivällä muistetaan kirjailija Douglas Adamsia, jonka kirjassa Linnunradan käsikirja liftareille pyyhe oli tärkeässä roolissa. Älkää edes kysykö, mistä marraskuussa vietettävä voileipäpäivä on saanut alkunsa! Päiviä riittää ja niille löytyy luonnollisesti myös oma Facebook-sivunsa.

Harvinaisempiin päiviin onkin ihan hauskaa tarttua. Samalla kertaa voi kertoa jotain uutta ja mielenkiintoista yleisölleen ja käyttää tätä aasinsiltana kertoa myös oma viestintä. Mutta valitun päivän on syytä liittyä siitä kertovaan yritykseen tavalla tai toisella. Muuten ollaan täysin metsässä. Niinkuin suurin osa yrityksistä on joka juhannus, joulu ja uusi vuosi — muutaman mainitakseni.

Ole relevantti ja omaperäinen

Ainakaan itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa nähdä Facebook-aikajanalla hyvän juhannuksen toivotus joka ikiseltä seuraamaltani sivulta. En usko, että kovin montaa muutakaan. Juhlapyhiin voi halutessaan tarttua, mutta keksi edes jotain omaperäistä tai suoraan yritykseesi liittyvää. Mielellään täytä molemmat kiinnostavuuden kriteerit.

Viime vuosina Tori.fi on näyttänyt mallia kalenterikoukkujen käytössä. Juhannuksesta löytyy muutama hauska esimerkki Tori.fi:n Facebook-sivulta. Pelkän perinteisen toivotuksen sijaan puhutaan trendiin palanneista kukkamekoista ja veneistä, joihin täytyy pelastusliivien lisäksi varata mukaan äyskäri Suomen kaunista kesää varten. Elintarvikebrändeillä kuten Valiolla on suhteellisen helppoa tarttua kalenterikoukkuihin reseptien muodossa.

Itse pyrin kalenterikoukkujen kohdalla aina muistelemaan saksalaisten kollegoitteni villeimpiä ideoita ja samalla suhtautumaan kalenterikoukkuihin tositarkoituksella. Tylsä kalenterikoukku on ajanhukkaa, sosiaalisen median spämmäystä itsestäänselvyyksillä. Ensi kerralla mieti, voisitko pelkän toivottelun sijaan kiinnittää kalenterikoukun oikeasti omaan viestiisi.

 

Kalenterikoukkuja miettiessäni muistin, että ensi joulun hittialbumeita äänitetään parhaillaan kesäkuumissa studioissa ympäri maailman. Eiväthän ne muuten ehtisi joulumarkkinoille. Myös Mariah Careyn jouluhitti All I want for Christmas on todennäköisesti äänitetty kesähelteillä. Pari joulua sitten Mariah Carey vieraili Jimmy Fallonin talkshow’ssa. Mariah, Jimmy, The Roots ja pari erityisen söpöä lapsosta esittivät jouluhitin lasten luokkahuoneinstrumenteilla. Kannattaa tsekata!

Mainokset

One thought on “Käytä kalenterikoukkuja vain tositarkoituksella

  1. Päivitysilmoitus: Vuoden paras jouluntoivotus tuli Libresseltä | ainoruikka.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s