Miksi Obama istui kahden saniaisen väliin?

Kerron vastauksen heti aluksi. Obama istui kahden saniaisen väliin tavoittaakseen kohderyhmänsä.

P1060505

Presidentti Obaman visioima Yhdysvaltain terveydenhuollon uudistus Affordable Care Act, eli niin sanottu Obamacare astui voimaan vuodenvaihteessa. Alkuvuodesta erityisesti nuoria amerikkalaisia haluttiin ohjata kirjautumaan healthcare.gov-sivustolle sairausvakuutusta varten. Nuoria amerikkalaisia on vaikea tavoittaa poliittisilla viesteillä ainakaan perinteisissä kanavissa.

Obama päätti ottaa riskin ja puhutella kohderyhmäänsä heitä kiinnostavalla tavalla heidän seuraamassaan kanavassa.

Suosituista Hangover-elokuvista tunnettu näyttelijä Zach Galifianakis on jo jonkin aikaa juontanut verkossa suosittua talk show’ta nimeltä ”Between Two Ferns”. Ohjelmassa Galifianakis istuttaa vieraansa kahden saniaisen väliin ja periaatteessa roastaa heitä eli nostaa esiin erilaisia noloja tai ikäviä asioita vieraista. Ja yleisöä naurattaa.

Maaliskuun alussa kahden saniaisen väliiin istui Yhdysvaltain presidentti. Obama osoitti tempauksellaan rohkeutta antautua myös kriitiikin kohteeksi tavoittaakseen kohderyhmänsä tärkeällä viestillä. Hän heittäytyy ohjelmassa itsekin koomikoksi muun muassa tokaisemalla Galifianakikselle, että Hangover-elokuvien kantava voima oli hänen sijaansa näyttelijä Bradley Cooper. Obama myös ottaa tyylikkäästi vastaan piikkejä muun muassa NSA:n salakuuntelujupakasta.

 

Kaiken tämän Obama tekee saadakseen kertoa perusviestinsä. Ohjelman loppupuolella hän saa tilaisuuden pitää sen myyntipuheen, jota varten ohjelmaan saapui. Tämä hoidetaan tyylikkäästi. Sinälläänhän talk show -genreen kuuluu normaalistikin se, että vierailla on oma lehmä ojassa ja he käytännössä osallistuvat ohjelmaan päästäkseen puffaamaan omaa asiaansa.

Huffington Postin mukaan monet erityisesti vanhempiin ikäluokkiin kuuluvista amerikkalaisista paheksui Obaman tempausta ja piti sitä ajanhukkana. Toisaalta ohjelman näki noin neljäsosa tavoittellusta nuoresta ikäluokasta. En löytänyt tarkkoja kävijätilastoja, mutta usemmassa artikkelissa kerrotaan ohjelman tuoneen hurjia kävijävirtoja healthcare.gov-sivustolle. Vaikuttaa siis siltä, että valkoinen talo saavutti tavoitteensa.

Omasta mielestäni on hienoa, että Yhdysvaltain presidentti on valmis asettamaan itsensä alttiiksi kriitikille tavoittaakseen kohderyhmänsä. Hyvä esimerkki monelle taholle, joka kulkee tylsää keskitietä yrittäessään puhutella kaikkia vähän. Eikö välillä olisi syytä keskittyä tavoittamaan yksi kohderyhmä kerrallaan — kunnolla?

Samaan teemaan liittyen olin henkilökohtaisesti ihmeissäni, kun molemmat iltapäivälehdet uutisoivat keväällä sensaationhakuisesti YleX:n tämänvuotisen kesäkumibiisin esittäjästä. Kyllä, Robin on alaikäinen, mutta juuri siksi hän on erinomainen kesäkumibiisin esittäjä. Suomessa klamydia on alaikäisten keskuudessa aivan liian yleinen. Mielestäni on hienoa, että YleX jaksaa vuodesta toiseen muistuttaa nuoria kesäkumin tärkeydestä. Jos viesti menee parhaiten kohderyhmälle perille saman ikäryhmän edustajalta, niin eikö se ole pelkästään hienoa?

Mainokset

One thought on “Miksi Obama istui kahden saniaisen väliin?

  1. Päivitysilmoitus: Miksi Neumann ei puhuttele Motörhead-faneja? | ainoruikka.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s