Tartu hetkeen — ja julkkiksiin

Viime aikoina maailmantähdet ovat viihtyneet Helsingissä ja sen ravintoloissa. Osa heistä on jakanut Instagramissa kuvia itsestään Helsingissä, osaa taas on osattu käyttää palveluntarjoajien markkinoinnissa. Mielestäni tässä ollaan nykypäivän markkinoinnin ytimessä: hetkeen tarttumisessa.

P1010507_2

Talvella Uusi Sherlock -sarjan Benedict Cumberbatch vieraili Katajanokalla Johan & Nyström -kahvilassa. Mitä kahvila teki? Pyysi hänet yhteiskuvaan baristan kanssa. Tuloksena satoja jakoja ja tuhansia tykkäksiä Facebookissa, sekä useita artikkeleita ainakin verkkomedioissa.

Pari kuukautta myöhemmin tuore Oscar-voittaja Jared Leto vieraili Suomessa bändinsä 30 Seconds to Marsin kanssa. Lounasaikaan hän vieraili Kalliossa Silvoplee-ravintolassa. Kuvan mukaan hän nautti raakasuklaakakusta. Väitän, että tämä kasvisravintola sai muutaman uuden asiakkaan, joka ei muuten olisi löytänyt tietään Toiselle linjalle.

Helsinki City Tourist Information nappasi myös hiljattain osansa Steven Tylerin tempauksista kaupungilla. Jos kaupungin markkinoinnissa ulkomaalaisille voi hyödyntää videomateriaalia siitä, että Helsingin kaduilla voi törmätä maailmantähteen katusoittajana, niin jakoon vaan!

Kaikkiin edellämainittuihin tapauksiin tarvitaan roppakaupalla onnea. Maailmanluokan julkkis ei ihan joka päivä satu tupsahtamaan tontillesi, sopimaan juuri sinun markkinointiteemoihisi ja vielä antamaan lupaa yhteiskuvaan tms. Mutta pointtini onkin enemmän tässä: markkinointiviestinnän sisältösuunnitelma on hyvä olla, mutta älä ripustaudu siihen. Kun jotain yllättävää, kiinnostavaa tai hassua tapahtuu: jaa se. Yleisösi ilahtuu ja todennäköisesti jakaa viestiäsi eteenpäin.

Osallistuin eilen ASML:n Asiakkuus 2014 -tapahtumaan. Yksi päällimmäisenä mieleeni jääneistä asioista oli Kati Sulinin toteamus, että Fazerin markkinointiviestinnässä asiakkaille tarjotaan tietoa, viihdettä ja palvelua. Tilanteen mukaan ja tarvittaessa samaan aikaan. Liian monelta viihde unohtuu. Se on kuitenkin usein se reaktion aikaansaaja, huomion kiinnittäjä, tunteen herättäjä ja sitouttaja.

Vinkit:

  1. Suunnittele, mutta tartu tilaisuuksiin nopeasti.
  2. Julkaise kuva tai video hyvästä tilanteesta, vaikka kuvanlaatu ei olisi täydellistä.
  3. Tavoittele tunnesidettä. Tilaisuuden tullen hyödynnä ihmisten tunnesidettä julkkikseen.
  4. Älä aliarvioi ihmisten tunnesiteitä julkkiksiin.

 

Lopuksi avaudun omasta tunnesiteestäni Jared Letoon. En ole nähnyt hänen elokuviaan ja osaan nimetä vain yhden 30 Seconds to Marsin biisin. Minuun hän teki vaikutuksen vuonna 1994 TV-sarjassa Niin sanottu elämäni (My So-Called LIfe). Sarjan katsojaluvut jäivät aikanaan liian pieniksi ja sen tarina loppui yhteen tuotantokauteen, mutta sitä on jälkikäteen kiitelty realistisuudestaan. Se innoitti sitä seuranneita teinisarjoja vakavampaan ja jopa tummasävyisempään tyyliin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s