Markkinoinnin 90210-strategia

Vastaan työnantajani B2B-markkinoinnista. Hiljattain kollega kysyi minulta, jätämmekö markkinointimme tauolle kesällä. Ehdottomasti emme. Aion hyödyntää markkinoinnissa kesällä 90210-strategiaa.

Mikä on 90210-strategia?

Vuonna 1990 alkanut TV-sarja Beverly Hills 90210 oli ensimmäisellä tuotantokaudellaan kerännyt melko vaatimattomat katsojaluvut. Kesällä 1991 muiden TV-sarjojen jäädessä kesätauolle Beverly Hills 90210 jatkui koko kesän uusin jaksoin seuraten sarjan päähenkilöiden kesälomaa. Katsojaluvut hyppäsivät kattoon: kun vaihtoehtona oli katsoa koko kesä samoja vanhoja uusintoja tai täysin uusia jaksoja uudesta sarjasta, valinta oli katsojille helppo. Katsojien löydettyä sarjan, sen suosio jatkui syksyllä ja vuosia siitä eteenpäin.

399422_10151232308317586_1188469998_n

Miksi 90210-strategia on hyvä idea?

Viime kesänä Google puhui Suomessa mobiilikesästä, koska mobiilihaut kesällä lisääntyivät niin paljon. Aiheesta kirjoittaa osuvasti myös Jani Aaltonen blogissaan. Suomalaiset ehkä sulkevat tietokoneensa kesäisin, mutta eivät mobiililaitteitaan.

Paitsi, että ihmisillä on kesällä aikaa selailla verkkosisältöjä, moni ei myöskään täysin päästä töistään irti. Helsingin Sanomat uutisoi vuosi sitten, että joka kuudes suomalainen lukee työsähköpostejaan lomalla päivittäin. Päivittäin!

Suosittelen jokaista markkinoinnin ammattilaista miettimään, miten potentiaaliset asiakkaat todennäköisesti tänä kesänä käyttäytyvät. Kuinka moni heistä voisi kohdata sisältösi vaikkapa sosiaalisen median kanavissa ja kuinka moni ehtisi laiturinnokassa tai hiljaisena keskikesän toimistopäivänä oikeasti lukea esimerkiksi blogisisältöäsi ja tehdä mielessään ostopäätös syksyä varten?

Lyhyt vinkkilista

  1. Tuota sisältöä silloin, kun muut ovat hiljaa. Saat enemmän huomiota.
  2. Muista tavoittellisuus ja mieti, miten keräät lomien aikana kypsyneet hedelmät alkusyksystä.
  3. Hyödynnä markkinoinnin automaatiota. Voit ajastaa julkaisuja myös ajalle, jolloin olet itse  lomalla. Muista kuitenkin huolehtia siitä, että joku vastaa mahdollisiin kysymyksiin.

Henkilökohtaisesti aion testata 90210-strategiaa blogini kanssa. Kirjoitan tätä blogini ensimmäistä tekstiä kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Toivon, että monien sisällöntuottajien hiljentyessä kesällä sitäkin useampi löytää minun sisältöni ja jatkaa koukutettuna lukijana myös syksyllä.

Lanseeraan samalla blogini teeman. Teksteissäni tulee aina olemaan jonkinlainen viittaus populaarikultuuriin. Toivon, että tuottamani sisältö on paitsi hyödyllistä, myös viihdyttävää.

Mainokset

4 thoughts on “Markkinoinnin 90210-strategia

  1. Hei, Aino! Varsin vakuuttava aloitus blogille. Näkökulmasi on niin mielenkiintoinen, että aion kyllä seurata tarkasti blogisi kulkua. 90210-strategia kuulostaa hyvältä, minulla oli myös samankaltaisia suunnitelmia kesäaktiviteetin suhteen. 😉 Onnea blogitaipaleelle!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s